چه زمانی لمینت دندان و روکش‌ها مفید هستند؟

لمینت‌ها پوسته‌های نازک و سفارشی هستند که برای پوشاندن دندان‌های جلویی طراحی شده‌اند. از آنها برای تثبیت فضاهای بین دندان‌ها و دندان‌هایی که بریده یا فرسوده شده یا به صورت دائمی لکه‌دار، بد شکل یا کمی کج شده استفاده می‌شود. آنها از چینی یا پلاستیک ساخته می‌شوند و معمولا برای دندان‌های جلویی - به ویژه دندان‌های جلویی بالایی - استفاده می‌شوند که در هنگام لبخند زدن بیشتر دیده می‌شوند. اگر لبخند پهنی دارید، ممکن است برخی از دندان‌های عقبی نیز پوشش داده شوند.


لمینت‌های ساخته شده از چینی بادوام‌ترین و پایدارترین لمینت‌ها هستند. آنها همچنین جایگزینی برای تاج‌ها و گران‌تر هستند. وقتی حرف انتخاب لمینت‌های چینی در مقابل روکش‌ها پیش می‌آید، اگر دندانپزشک‌تان روکش را برای شما توصیه کند، شاید در هزینه‌تان صرفه‌جویی کنید.


روند نصب لمینت دندان تا دو جلسه طول بکشد. در اولین جلسه، دندانپزشک‌تان قالب‌های اولیه از دندان‌هایتان را می‌گیرد تا مدل‌هایی برای آماده‌سازی لمینت‌ها بسازد. در جلسه دوم، دندانپزشک مقداری از مینای دندان‌هایتان را تراش می‌دهد تا جایی برای لمینت‌ها باز شود. دندانپزشک از دندان‌های آماده شده قالبی درست می‌کند و به آزمایشگاه دندانپزشکی می‌فرستد تا لمینت‌های شما را بسازد و در جلسه دوم لمینت‌ها را با رزین چسب روی دندان‌های شما نصب کند.



چه زمانی لمینت دندان مفید است؟


 


لمینت دندان زمانی مناسب است که:



  • می‌خواهید برای تغییر رنگ شدید دندان‌های جلویی کاری انجام دهید.

  • روکش دندان‌هایتان شکسته یا ترک خورده باشند.

  • می‌خوواهید ناهنجاری‌ها و لک‌های خفیف دندان، مانند دندان‌های خیلی کوچک یا شکاف آشکار دندان بین دندان‌های یشین (دیاستما) را اصلاح کنید.

  • می‌خواهید عیوب مینای دندان یا سطوح نامنظم دندان را پنهان کنید.


 


 


چه زمانی لمینت دندان امکان پذیر نیست؟


 


لمینت دندان برای دندان قروچه شدید (براکسیسم)، جویدن ناخن و ورزش‌های خاص با خطر بالای  آسیب دندان مناسب نیستند. در این موارد، لیمنت‌ها ممکن است پس از مدت کوتاهی بشکنند. همچنین لمینت‌ها برای دندان‌هایی که پوسیدگی بالایی دارند مناسب نیستند. در اینجا بهتر است یک تاج سرامیکی داشته باشید. اتفاقاً بهداشت دهان و دندان خوب با لمینت و روکش اجباری است. هنگام انتخاب این روش باید به این موضوع توجه داشته باشید.



ماندگاری لمینت دندان چقدر است؟


 


لمینت‌های دندان معمولاً ۷ تا ۱۵ سال عمر می‌کنند و پس از آن باید تعویض شوند. لمینت‌های چینی محکم هستند و با مراقبت مناسب می‌توانند ۱۰ تا ۱۵ سال دوام بیاورند. با توجه به نوع سایش یا آسیب وارد شده ممکن است به تعمیر یا تعویض نیاز باشد. در نهایت، افزایش ماندگاری لمینت‌ها به خود شخص بستگی دارد که چه میزان از آنها محافظت کند.


مثلا همان عادت‌هایی که می‌تواند به دندان‌های طبیعی شما آسیب برساند، می‌تواند عمر لمینت‌ها را نیز کوتاه کند. لمینت‌ها می‌توانند مانند دندان‌های طبیعی خرد شوند و ترک بخورند، بنابراین گاز زدن غذاهای سفت یا جویدن انتهای قلم یا موارد مشابه می‌تواند به سطح لمینت آسیب برساند. لمینت‌ها نیز مستعد لک هستند و دندانپزشکان توصیه می‌کنند از قرار گرفتن بیش از حد در معرض قهوه، شراب یا چای خودداری کنید.


 


قیمت لمینت دندان چقدر است؟


 


 قیمت لمینت دندان به موارد زیادی بستگی دارند: شهری که در آن لمینت گذاشته می‌شود، مواد، و کلینیک، بیمارستان و مطبی که لمینت را دریافت می‌کنید در تعیین قیمت لمینت تاثیرگذار هستند. به همین دلیل برای لمینت‌ها نمی‌توان قیمت واحدی تعیین کرد.


البته قابل ذکر است که نباید قیمت را فدای کیفیت کنید. باید به دنبال لمینتی باشید که هم به‌صرفه باشد و هم باکیفیت. کاهش کیفیت شاید استاندارد مراقبت را کاهش دهد و نیاز به دوباره کاری و انجام دوباره لمینت باشد که معمولا هزینه زایدی برای شما خواهد بود.

منبع خبر :